Postoje aspekti dijeljenja detalja o nama na društvenim mrežama s kojima uvijek trebamo postupati s posebnom pažnjom radi očuvanja privatnosti. Teško je to ponekad prihvatiti, ali dobrim dijelom sami odlučujemo koji dio naše privatnosti želimo izložiti da postane javan. Evo nekoliko primjera, od kojih su primjeri iz točke 9. i 10. uzeli značajnog maha.
1. Puni datum rođenja
Svi volimo dobivati čestitke i dobre želje od prijatelja na naš rođendan, ali i naš je datum rođenja važan podatak vezan uz naš identitet i podložan je zlim namjerama.
2. Kućna adresa
Privatnost doma je važan aspekt naših sloboda i tu informaciju rijetko dijelimo na društvenim mrežama, osim nehotice ili nekom fotografijom kojom se otkriva lokacija stana iz koje fotografiramo panoramsku sliku našeg grada i sl. Imajmo na umu da postove mogu vidjeti i drugi, čak i ako komuniciramo online s uskim krugom ljudi.
3. Trenutna lokacija
Dijeljenje naše trenutne lokacije na prvu se ne čini problematičnim. Nažalost, ako je pogrešna osoba vidi, potencijalni zlonamjernici u tom su trenutku svjesni da nismo kod kuće.
I autor ovog teksta imao je zanimljiv slučaj prije nekoliko godina kada je u radno vrijeme objavio post na Facebooku zaboravivši isključiti odavanje lokacije. A lokacija u trenutku pisanja posta nije bila adresa radnog mjesta. Kolege su bili na fejsu i komentirali su: "Pa kud se skitamo u radno vrijeme?"
4. Planovi odlaska na odmor
Slično dijeljenju naše trenutne lokacije, objavljivanje detalja naših planova odmora također može biti rizično. Zlonamjernici ne samo da će znati da nismo kod kuće, već će imati vremena i planirati unaprijed i znati kada se vraćamo. Razmislimo o tome da pričekamo s objavama do povratka doma.
5. Informacije o našoj djeci
Djeca su slatka, a mi roditelji ponosni. Želimo ih staviti svugdje - dijeliti njihove fotografije, njihova postignuća itd. Ali, budimo oprezni koliko će to biti detaljno. Čak i ako je naš račun privatan, nikad ne znamo tko gleda ove podatke. Također razmotrimo kako fotografije i detalji koje dijelimo oblikuju mrežni identitet u koji će naša djeca vremenom izrasti i imati ga kao svoj. Svi klinci su online i prate svakog svog frenda, no, kada roditelji objave fotografije svoje djece, mogu biti predmetom šale još godinama jer je još uvijek teško izbrisati nešto s Googlea.
6. Fotografije s prijateljima i obitelji
Postavke privatnosti svih su različite. Dakle, iako je slika možda izvrsna, moguće je da bi netko na njoj volio da nije javno podijeljena. Možda se naš frend baš tih dana izvukao od nekih drugih obveza zbog puno posla. Provjerimo jesu li naši prijatelji i obitelj u redu sa stvarima koje dijelimo i o njima, prije objave.
7. Stvari koje ne bismo željeli da poslodavac vidi
Koliko god poslodavci to ne žele priznati, ništa ih ne košta da inkognito provjere sadržaje na našim računima na Facebooku, Googleu, Instagramu i LinkedInu. Stoga. prije nego nešto objavimo, zapitajmo se bih li imao išta protiv ako bi moj sadašnji ili budući poslodavac to vidio?
Imali smo slučaj kada je osoba ponosno podijelila grupnu fotku sa skijanja. Za vrijeme "bolovanja".
8. Informacije povezane sa sigurnosnim pitanjima
Sigurnosna pitanja nisu više najbolji oblik zaštite naših online računa. Mnogi od njih zahtijevaju odgovore koji su često općepoznati ili ih je lako potražiti. Stvari poput djevojačkih i srednjih imena, imena učiteljice ili naziva škola, marki automobila koje smo vozili ili voljene boje, prilično je lako pronaći uz malo kopanja po internetu. Ako već znamo koristiti ovakve vrste pitanja, izbjegavajmo javno dijeliti takve podatke.
9. Naši afiniteti, težnje, čežnje, frustracije i općenito istinski osjećaji
U okolnostima u kojima se svi nalazimo od ožujka utječu na privatne i poslovne živote mnogih od nas, pa je i količina vrlo osobnih objava na društvenim mrežama, posebice na Facebooku, sve intenzivnija.
Sada se više ne radi samo o ljubavnim jadima, već sve veći broj ljudi otkriva bitno širi portfolio svojih intimnih detalja. U porastu je broj objava s raznim kopiranim porukama ili navodnim citatima poznatih osoba s kojima se poistovjećujemo kao posljedica trenutnih i prolaznih osjećaja. U značajnom dijelu time otkrivamo svoje slabosti koje ne mogu donijeti pozitivne učinke na naš poslovni ili privatni život.
Ako i objavimo tako nešto, pokušajmo nakon prespavane noći staviti se u objektivniju ulogu našeg uobičajenog pratitelja i zamisliti što on o nama sada zaključuje. Time ćemo dobiti barem dio rezultata koje Google, Amazon ili Facebook automatikom super jakog računala ugrade u naš online profil za isporuku nam marketinških oglasa temeljem jasno prepoznatih slabosti ili trenutaka u kojima smo ranjivi. Istovremeno, naše objave trenutaka slabosti ostaju trajno zapisane u sustavima spomenutih tehnoloških giganata.
10. Selfiji
Svi smo već čuli za tzv. AI (Artificial Intelligence) tehnologiju. Čuli smo i za sve naprednije tehnike skeniranja našeg lica i stvaranja biometrijskog profila.
Što češće objavljujemo selfije, to je točnost našeg biometrijskog profila sve veća. Prisjetimo se našeg posta otprije mjesec dana u vezi aplikacije Reface i koliko je malo potrebno da se naše lice zamijeni tuđim u šaljivom video zapisu. To ne bi bilo moguće da nisu razvijene tehnologije umjetne inteligencije koje od jedne naše fiksne fotografije niže rezolucije mogu stvoriti repliku naših grimasa, pokreta lica i povezanih osjećaja. Svakom novom objavom naš je biometrijski profil potpuniji, ali je, zapamtimo, u pogrešnim rukama.