Nezapamćenu je zainteresiranost javnosti izazvalo Rješenje AZOP-a krajem studenog 2020. kojim se nalaže uklanjanje komentara o radu zaposlenika javnog sektora s web stranice portalu Ocijenime.hr na kojem građani mogu ocijeniti rad gradskih, županijskih i državnih službenika.

Kako je GDPR Croatia odlučan ne ulaziti u politički povezanu tematiku, tako i u ovom slučaju nećemo komentirati temu s političkog aspekta iako je ovdje očito da se radi o značajnom utjecaju politike (lokalne ili državne), posebice ako znamo da je cijeli postupak provjere zakonitosti djelovanja Ocijenime.hr portala pokrenut radi zaštite javnih službenika jednog od najvećih gradova u Hrvatskoj.

Od samih početaka trudimo se zadržati objektivnost i korektnost izvještavanja i najširoj publici u Hrvatskoj u najboljoj vjeri davati savjete te prenositi iskustva iz stvarnog života i okruženja.

Na linku:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1561563110433&uri=CELEX:32019L1024

nalazi se tekst Direktive o otvorenim podatcima i ponovnoj uporabi informacija javnog sektora iz lipnja 2019. kojom je Direktiva 2003/98/EZ iz 2003. godine o ponovnoj uporabi informacija javnog sektora značajno izmijenjena. Moramo naglasiti da RH nije uvela promjene u vlastiti nacionalni zakonski okvir na temelju ove najmlađe Direktive iz 2019.

Hrvatski Zakon o pravu na pristup informacijama temelji se na staroj Direktivi 2003/98/EZ iz 2003. godine i njenim starijim izmjenama 2013/37/EU iz 2013. godine, davno prije početka pune primjene GDPR-a.

 

Izdvojit ćemo samo neke odredbe Direktive o otvorenim podatcima i ponovnoj uporabi informacija javnog sektora iz lipnja 2019.:

Recital 5.: Pristup informacijama temeljno je pravo. Poveljom Europske unije o temeljnim pravima („Povelja”) predviđa se da svatko ima pravo na slobodu izražavanja, uključujući slobodu mišljenja te primanja i širenja informacija i ideja bez miješanja tijela javne vlasti i bez obzira na granice.

Recital 6.: Člankom 8. Povelje jamči se pravo na zaštitu osobnih podataka i propisuje da se takvi podatci moraju obrađivati pošteno, u utvrđene svrhe, na temelju suglasnosti osobe o kojoj je riječ, ili na nekoj drugoj legitimnoj osnovi utvrđenoj zakonom i podložno nadzoru neovisnog tijela.

Recital 10.: Pravila izvorno donesena 2003. i izmijenjena 2013. više ne idu ukorak s tim brzim promjenama te se zbog toga propuštaju gospodarske i društvene prilike koje se pružaju ponovnom uporabom javnih podataka.

Recital 13.: Očekuje se da će povećane mogućnosti ponovne uporabe tih informacija omogućiti, među ostalim, svim europskim poduzećima, uključujući mikropoduzeća i MSP-ove, kao i civilnom društvu, iskorištavanje potencijala tih informacija te doprinošenje gospodarskom razvoju i otvaranju visokokvalitetnih radnih mjesta i njihovoj zaštiti, osobito u korist lokalnih zajednica, i važnim društvenim ciljevima kao što su odgovornost i transparentnost.

Recital 14.: Dopuštanje ponovne uporabe dokumenata u posjedu tijela javnog sektora predstavlja dodanu vrijednost za ponovne korisnike, krajnje korisnike i društvo općenito, a u mnogim slučajevima i za samo tijelo javnog sektora tako što se promiče transparentnost i odgovornost te pruža povratna informacija od ponovnih korisnika i krajnjih korisnika, čime se dotičnom tijelu javnog sektora omogućuje da poboljša kvalitetu prikupljenih informacija i obavljanje svojih zadaća.

Recital 44.: Ponovna uporaba dokumenata ne bi trebala biti uvjetovana. Međutim, u pojedinim slučajevima koji su opravdani ciljem od javnog interesa može se izdati dozvola u kojoj će se nositelju dozvole odrediti uvjeti za ponovnu uporabu kao što su odgovornost, zaštita osobnih podataka, pravilna uporaba dokumenata, jamčenje nemijenjanja i navođenje izvora.

Recital 44. Svakom dozvolom za ponovnu uporabu informacija javnog sektora trebalo bi se u svakom slučaju što manje ograničavati ponovnu uporabu, primjerice ograničavanjem uvjeta na navođenje izvora. Otvorene dozvole u obliku standardiziranih javnih dozvola dostupnih na internetu kojima se omogućuje da svatko u bilo koju svrhu slobodno pristupa podatcima i sadržaju te da ih slobodno upotrebljava, mijenja i dijeli i koje se temelje na otvorenim oblicima podataka, trebale bi u tom pogledu imati važnu ulogu. Države članice trebale bi stoga poticati uporabu otvorenih dozvola koje bi s vremenom trebale postati uobičajena praksa diljem Unije.

Recital 52. Ovom Direktivom ne utječe se na zaštitu pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka na temelju oprava Unije i nacionalnog prava, osobito na temelju Uredbe (EU) 2016/679 i Direktive 2002/58/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (18) te uključujući sve dopunske odredbe nacionalnog prava. To među ostalim znači da je ponovna uporaba osobnih podataka dopuštena samo ako je zadovoljeno načelo ograničavanja svrhe kako je utvrđeno u članku 5. stavku 1. točki (b) i članku 6. Uredbe (EU) 2016/679.

Članak 1. stavak 2.: Ova se Direktiva ne primjenjuje na:

(h) dokumente kojima pristup nije dopušten ili kojima je pristup ograničen na temelju režimâ pristupa zbog zaštite osobnih podataka, i dijelove dokumenata kojima se može pristupiti na temelju tih režima koji sadržavaju osobne podatke čija je ponovna uporaba utvrđena zakonom kao neusklađena s pravom o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka ili kao takva da potkopava zaštitu privatnosti i integritet pojedinca, posebice u skladu s pravom Unije ili nacionalnim pravom o zaštiti osobnih podataka;

Članak 1. stavak 4.: Ovom se Direktivom ne dovode u pitanje Unijino i nacionalno pravo o zaštiti osobnih podataka, a posebno Uredba (EU) 2016/679 i Direktiva 2002/58/EZ, ni odgovarajuće odredbe nacionalnog prava.

Članak 8. stavak 1.: Ponovna uporaba dokumenata ne podliježe uvjetima, osim ako su takvi uvjeti objektivni, razmjerni, nediskriminirajući i opravdani razlozima povezanima s ciljem od javnog interesa. Ako ponovna uporaba podliježe uvjetima, tim se uvjetima ne smiju nepotrebno ograničavati mogućnosti ponovne uporabe i ne smiju se uporabiti radi ograničavanja tržišnog natjecanja.

 

I za kraj, stara Direktiva 2003/98/EZ iz 2003. godine i njene starije izmjene 2013/37/EU iz 2013. godine stavljaju se van snage u srpnju 2021.

S obzirom na prethodno navedeno, bez obzira što i kako bilo zapisano u nacionalnim propisima, od srpnja 2021. ne bi smjele postojati prepreke za omogućavanjem funkcionalnosti portala Ocjenime.hr, posebice jer se radi o dokazanom općem javnom interesu.