U jeku jučer objavljene presude Europskog suda kojom se zabranjuje dosadašnja praksa prijenosa osobnih podataka iz EU u USA, prenosimo i nedavno objavljeno općenito stajalište AZOP-a na temu međunarodnih prijenosa osobnih podataka, koje možete pročitati u cijelosti ovdje:
https://azop.hr/misljenja-agencije/detaljnije/prijenos-osobnih-podataka-trecim-zemljama-ili-medunarodnim-organizacijama
Stajalište AZOP-a odnosi se na pitanje jednog pravnog subjekta s obzirom na zahtjev Instituta za građevinarstvo kojim se traži izvod iz digitalnog katastarskog plana i podaci o vlasnicima katastarskih čestica koje se nalaze neposredno u blizini mosta u svrhu izrade idejnog projekta rekonstrukcije mosta (Granica Brčko distrikta/Republika Hrvatska).
Na pitanje osigurava li Bosna i Hercegovina primjerenu razinu zaštite, AZOP ukazuje da u ovom trenutku takva odluka Europske komisije još nije donesena od strane Europske komisije za Bosnu i Hercegovinu. Da pojednostavimo, odgovor je NE.
Člankom 49. st. 1. toč. (g) i člankom 49. stavkom 2. GDPR-a dopušta se prijenos u BIH osobnih podataka iz registara pod određenim uvjetima. Prvenstveno predmetni registar mora, u skladu s pravom Unije ili države članice, služiti pružanju informacija javnosti ili bilo kojoj osobi koja može dokazati legitimni interes. Uz opće zahtjeve u pogledu strukture samih registara (u kontekstu članka 49. registar može biti u pisanom ili elektroničkom obliku), prijenosi iz tih registara mogu se obavljati samo ako su, i u mjeri u kojoj su, za svaki pojedinačni slučaj, ispunjeni uvjeti u pogledu pristupa podacima utvrđeni pravom Unije ili države članice.
Voditelji i izvršitelji obrade podataka koji žele prenijeti osobne podatke na temelju tog odstupanja moraju znati da prijenos ne može uključivati osobne podatke u cjelini ni cijele kategorije osobnih podataka sadržanih u registru (članak 49. stavak 2.). Ako se prijenos obavlja iz zakonom uspostavljenog registra te bi uvid u podatke trebale imati osobe koje imaju opravdani interes, prijenos se može izvršiti samo na zahtjev tih osoba ili ako su one primatelji, uzimajući u obzir interese i temeljna prava ispitanika. Pri procjeni je li prijenos primjeren izvoznici podataka uvijek bi morali za svaki pojedinačni slučaj uzeti u obzir interese i prava ispitanika.
Zakon o državnoj izmjeri i katastru nekretnina (NN 112/2018) u čl. 6. st. 1. propisuje da su podaci državne izmjere, katastra nekretnina, registra zgrada, katastra infrastrukture, registra prostornih jedinica i registra geografskih imena javni ako ovim Zakonom ili posebnim zakonom nije drukčije određeno.
S tim u vezi, čl. 167. st.1. Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina propisuje da svatko ima pravo u za to određeno vrijeme i pod nadzorom službenika Državne geodetske uprave odnosno ureda Grada Zagreba obaviti uvid u podatke iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona te dobiti izvatke, ispise i preslike. Uvid u podatke iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona može se ograničiti u opsegu koji zahtijevaju interesi unutarnje sigurnosti i obrane zemlje odnosno zaštite osobnih podataka, a koji je određen posebnim propisima.
Dakle, u predmetnom slučaju primjenjive su odredbe čl. 49. st. 1. toč. (g) Opće uredbe o zaštiti podataka na prijenos osobnih podataka u Bosnu i Hercegovinu u okvirima u kojima zaprimljeni zahtjev ispunjava uvjete u pogledu pristupa odnosno izdavanja podataka sukladno odredbama Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina.