Korisnik jednog domaćeg telekoma pokrenuo je sudsku tužbu protiv svog voljenog telekoma pred Općinskim sudom u Zagrebu, koji je presudom od 10.10.2025. sebe proglasio nenadležnim i ukinuo sve provedene radnje te odbacio tužbu krajnjeg korisnika telekom usluga.
Korisnik je otvorio postupak pred sudom jer je smatrao da je njegov voljeni telekom bez valjane pravne osnove nakon raskida pretplatničkog ugovora i uredno vraćene opreme protuzakonito nastavio s obradom, prijenosom i korištenjem osobnih podataka krajnjeg korisnika, suprotno odredbama članaka 5., 6., 12.-21., 30., 33., 34., 82. GDPR-a, kao i uvodnih izjava 39, 65, 85, 86, 87, 146, 173 GDPR-a.
U konačnici je odbijen tužbeni zahtjev za naknadom štete na iznos od 200.000 EUR na ime materijalne i nematerijalne štete te dodatne troškove samog sudskog postupka.
Kako sud obrazlaže svoju konačnu presudu?
Krajnji korisnik je pokrenuo ovaj sudski postupak jer je u siječnju 2023. raskinuo ugovor s telekomom i vratio terminalnu opremu, ali mu je telekom i dalje slao račune navodeži da krajnji korisnik nije vratio opremu.
Navodno je drugi optuženi, zasebna tvrtka angažirana od strane telekoma za usluge naplate potraživanja, tom krajnjem korisniku upućivala uznemiravajuće poruke i pozive i to stotinu puta.
Naravno, krajnji korisnik se požalio na zakonitost dijeljenja njegovih osobnih podataka toj tvrtki za naplatu potraživanja, koja je navodno provodila uznemiravajuću i učestalu kampanju pozivanja i slanja poruke i da ta strana nije imala valjani pravni temelj za obradu njegovih osobnih podataka.
Krajnji korisnik je stoga sudskim putem podnio odštetni zahtjev zbog nematerijalne štete (stres, strah, povreda ugleda, povreda privatnosti, smanjenje životne aktivnosti) i materijalne štete (troškovi za pravnu zaštitu, komunikaciju, utrošeno vrijeme, potencijalna kreditna nesposobnost).
Telekom je zauzeo stav da postoje razlozi naplate potraživanja prema krajnjem korisniku zbog nevraćanja terminalne opreme nakon raskida pretplatničkog ugovora, ali izgleda je da povrat opreme nije uredno registriran zbog nenamjerne ljudske pogreške kod slijedeće podangažirane tvrtke, poznate po servisu mobilnih uređaja i terminalne opreme.
I telekom je krajnjem korisniku isporučio račune za nevraćenu opremu, a na koje krajnji korisnik nije prigovorio.
Sud je po razmatranju svih okolnosti i činjenica utvrdio da su informacije o obradama osobnih podataka dotičnog telekoma jasno dostupne na njegovim web stranicama, da je telekom stornirao račune za dugovanja zbog izostanka povrata opreme, da ima pravo zadržati podatke o bivšem krajnjem korisniku još 12 mjeseci i da krajnjem korisniku nije nastala nikakva šteta, posebice jer zakonom predviđeni i dopušteni postupci naplate dugovanja ne predstavljaju protupravnu radnju.
Posebno ističemo rečenicu koju sud u presudi navodi: „Kada bi bilo pravno dopušteno ono što zahtijeva tužitelj, apsolutno svaki dužnik/tuženik/ovršenik koji je uspio u nekakvom sudskom postupku imao bi pravo na naknadu štete zbog duševnih boli, kršenja privatnosti osobnih podataka, ili nečeg trećeg nevezanog za meritum“
Zaključno, sud se svojom presudom proglasio nenadležnim za odlučivanje o dijelu tužbenog zahtjeva koji se odnosi na utvrđivanje da je tužena strana "bez valjane pravne osnove, nakon raskida pretplatničkog ugovora i uredno vraćene opreme, protuzakonito nastavila s obradom, prijenosom i korištenjem osobnih podataka krajnjeg korisnika, čime bi povrijedila odredbe Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR).“
Na kraju sad krajnji korisnik mora stranama koje je tužio nadoknaditi troškove postupka u skladu s člankom 154. stavak 1. ZPP-a i primjenom odredaba Tarife o nagradama i naknadi troškova za rad odvjetnika (Narodne novine 153/23).
Da zaključimo, članak 82. GDPR-a daje svima nama običnim malim ljudima pokrenuti sudski postupak za naknadu materijalne ili nematerijalne štete zbog kršenja GDPR-a, ali za takvu tužbu se valja jako ozbiljno pripremiti i podastrijeti dokaze. Jednostavnim jezikom rečeno, onaj koji piše tužbu mora jako dobro poznavati GDPR i njegovu suštinu
Presuda je ovdje:
Image from Freepik
#gdprcroatia