Bez okolišanja ćemo reći da je vijest iz naslova i s linka iz medija zaista ohrabrujuća:

https://www.euronews.com/next/2025/08/19/austrian-newspapers-pay-or-consent-model-violates-eu-privacy-rules-court

 

Niz je temeljnih ljudskih prava utvrđenih davno donesenom Europskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i puno novijom Poveljom EU o temeljnim pravima, a mi se posebno bavimo pravima na poštovanje privatnog i obiteljskog života i zaštitu osobnih podataka.

Stoga ćemo uvijek stati pri stajalištu da zaštita osobnih podataka jest temeljno ljudsko pravo, dok marketing i naše praćenje na internetu to nisu.

 

Nažalost, zemlje članice EU nisu još uvijek pronašle zajednički stav po pitanju sve češće primjene „Pay-or-Consent“ modela koje upotrebljavaju web stranice dajući izbor svojim čitateljima da plate za pristup sadržaju bez instalacije marketinških i analitičkih kolačića na njihove uređaje i bez njihovog praćenja ili da besplatno pristupaju sadržaju uz instalaciju spomenutih nenužnih kolačića i praćenje ponašanja na internetu.

Po nama to nije valjana privola i nije jednakovrijedan izbor.

 

Isto je potvrdio i austrijski Savezni upravni sud, utvrdivši da su se poznate novine Der Standard ogriješile o pravila o zaštiti podataka uvođenjem modela „plati ili pristani”, potvrđujući raniju odluku austrijskog nadzornog tijela za zaštitu podataka (DSB).

Model spomenutih novina, uveden 2018. s početkom primjene GDPR-a, nudio je korisnicima izbor: platiti 9,90 € mjesečno za pristup bez praćenja podataka ili dati privolu za obradu podataka u svrhu ciljanog oglašavanja.

Nadzorno tijelo je još 2023. zaključilo da je model nezakonit jer omogućava samo globalnu privolu ili odbijanje, dok GDPR zahtijeva mogućnost davanja privole za pojedine vrste obrade. Der Standard se žalio, tvrdeći da takva „detaljna” privola nije izvediva u sustavu „plati ili pristani” jer im trebaju podaci o praćenju i statistici za oglašavanje u besplatnoj verziji.

Sud je sada potvrdio odluku nadzornog tijela i presudio da sustav nije u skladu s EU pravilima zaštite osobnih podataka. Aktivist za zaštitu privatnosti Max Schrems (NOYB) izjavio je da takav model potkopava temelj GDPR-a – slobodno danu privolu – jer umjesto stvarnog izbora korisnika stvara „sjevernokorejsku” stopu pristanka od 99,9%.

NOYB navodi da bi, kad bi ih se pitalo, samo 1–7% korisnika pristalo na praćenje radi oglasa, dok model „plati ili pristani” prisiljava gotovo sve da pristanu.

Za očekivati je da će ovaj slučaj završiti na Europskoj sudu, čija će presuda imati presudan utjecaj na budućnost interneta i slobodnog pristupa online sadržaju.

 

Image from Freepik

#gdprcroatia