A naslov javnog upozorenja AZOP-a glasi: Početak primjene poglavlja I. i II. Uredbe o umjetnoj inteligenciji
https://azop.hr/uredba-o-umjetnoj-inteligenciji/
Izdvajamo uz dodatne komentare:
Uredba o umjetnoj inteligenciji stupila je na snagu 1. kolovoza 2024. godine te je u uvodnim i završnim odredbama predviđena postupna primjena pojedinih članaka. Sukladno članku 113. Uredba o umjetnoj inteligenciji, poglavlja I. i II. počela su se primjenjivati 2. veljače 2025. godine.
Uredbom o umjetnoj inteligenciji utvrđuju se usklađena pravila o stavljanju na tržište, stavljanju u upotrebu i korištenju umjetne inteligencije.
Ponovit ćemo: „o stavljanju na tržište, stavljanju u upotrebu i korištenju umjetne inteligencije“.
Koliko se pravnih subjekata danas javno hvali da svakodnevno koriste AI, da putem AI sustava trećih strana pružaju usluge svojim korisnicima ili kupcima ili da sami razvijaju AI sustave? Ako bismo prolistali objave na LinkedInu, mogli bismo zaključiti da jako puno pravnih subjekata pripada nekoj od navedenih kategorija.
AI treba koristiti, itekako treba investirati u AI infrastrukturu i pronaći kanale investiranja, područja primjene su beskonačna.
No, činjenica je da se nitko ne hvali da ima GDPR usklađenost. Možda je i bolje tako.
Koliko projekata revizija provodimo zadnjih godina i kad vidimo stvarno stanje, bolje je da svi sami sebi priznamo da je GDPR usklađenost na nedovoljnoj razini.
AZOP nas upozorava: Uredbu o umjetnoj inteligenciji i Opću uredbu o zaštiti podataka treba smatrati kao komplementarne instrumente odnosno instrumente koji se međusobno nadopunjuju. Važno je naglasiti da se pravo EU o zaštiti podataka u potpunosti primjenjuje na obradu osobnih podataka uključenih u životni ciklus sustava umjetne inteligencije, kako je izričito navedeno u članku 2. stavku 7. Uredbe o umjetnoj inteligenciji (vidjeti i uvodne izjave 9. i 10.).
Opća uredba o zaštiti podataka i Uredba o umjetnoj inteligenciji usko su povezane pravne norme, pri čemu je usklađenost s Općom uredbom o zaštiti podataka temeljni preduvjet za razvoj etičke, zakonite i antropocentrične umjetne inteligencije, koja je u skladu s temeljnim pravima, demokratskim načelima i vladavinom prava.
Ovi propisi ne predstavljaju prepreku inovacijama, već osiguravaju regulatorni okvir koji omogućuje razvoj umjetne inteligencije na način koji maksimizira društvenu korist, uz istodobno minimiziranje rizika.
S obzirom na pravnu prirodu i dalekosežne učinke ovog propisa na zaštitu osobnih podataka i privatnosti pojedinaca, skrećemo pozornost akterima koji razvijaju ili omogućuju korištenje sustava umjetne inteligencije da su u obvezi u svim fazama životnog ciklusa takvih sustava, kada se obrađuju osobni podaci, poštovati odredbe Opće uredbe o zaštiti podataka.
Osim obveze utvrđivanja primjenjivosti Uredbe o umjetnoj inteligenciji na poslovne aktivnosti, nužno je poduzeti mjere za osiguranje informiranosti i edukacije o regulatornim zahtjevima u području umjetne inteligencije.
Prilikom provedbe aktivnosti edukacije i podizanja svijesti, potrebno je uzeti u obzir tehničku stručnost, prethodno iskustvo, obrazovnu razinu i stupanj osposobljenosti sudionika, kao i specifični kontekst primjene sustava umjetne inteligencije.
#gdprcroatia