Djeca u pravilu pripadaju ranjivim skupinama pojedinaca i sukladno uvodnoj odredbi 38. GDPR-a zaslužuju posebnu zaštitu u pogledu svojih osobnih podataka budući mogu biti manje svjesna rizika, posljedica i predmetnih zaštitnih mjera te svojih prava u vezi s obradom osobnih podataka.

Takvo pravo na posebnu zaštitu trebalo bi se posebno odnositi na upotrebu osobnih podataka djece u svrhu marketinga ili stvaranja osobnih ili korisničkih profila te prikupljanje osobnih podataka o djeci prilikom upotrebe usluga koje se izravno nude djetetu.

Prema hrvatskim propisima, roditeljsku skrb čine odgovornosti, dužnosti i prava roditelja u skrbi o djetetu i zaštiti djetetovih prava i dobrobiti te zakonskom zastupanju djeteta.

Roditelj se ne može odreći prava na roditeljsku skrb. Roditelji su dužni skrbiti o djetetu u skladu s djetetovim razvojnim potrebama i djetetovim mogućnostima.

Roditelji su dužni skrbiti o zdravlju, razvoju, njezi i zaštiti djeteta, odgoju i obrazovanju djeteta, upravljanju imovinom djeteta te zastupanju djeteta.

Roditelji su dužni poslušati svoje dijete i uvažiti njegovo mišljenje kada donose odluke u vezi s djetetovim osobnim i imovinskim pravima, u skladu s djetetovom dobi i zrelošću.

Dijete ima pravo na zdravlje, na sigurnost i odgoj u obitelji primjeren svojim tjelesnim, psihološkim i drugim razvojnim potrebama, pravo živjeti sa svojim roditeljima, a ako roditelji žive razdvojeno, dijete ima pravo na roditeljsku skrb obaju roditelja. Dijete ima pravo na izbor obrazovanja i zanimanja i pravo na zapošljavanje u skladu sa svojim sposobnostima i svojom dobrobiti.

Roditelji zajednički ostvaruju pravo na roditeljsku skrb bez obzira žive li zajedno ili odvojeno. Samo jedan roditelj skrbi o djetetu ako je drugi roditelj umro, proglašen umrlim, lišen roditeljske skrbi, lišen poslovne sposobnosti u dijelu koji se odnosi na roditeljsku skrb ili je spriječen.

U drugim situacijama, jedan roditelj može samostalno ostvarivati roditeljsku skrb samo odlukom suda o samostalnom ostvarivanju roditeljske skrbi, u pojedinoj stvari, djelomično ili u potpunosti, ako je to u skladu s djetetovom dobrobiti.

*izvor: https://mrosp.gov.hr/pristup-informacijama-16/vasa-europa/socijalna-politika-12069/roditeljska-skrb-skrbnistvo-nad-maloljetnom-djecom/12097

 

Ovo su važne pretpostavke za razumijevanje slučaja koji donosimo iz Austrije, a kakav se zasigurno dogodio i kod nas.

Pojedinac je poslao zahtjev voditelju obrade, organizaciji, za pristupom svojim osobnim podacima prema članku 15. GDPR-a.

Po zaprimanju zahtjeva je voditelj obrade odgovorio podnositelju zahtjeva da je izbrisao njegove osobne podatke iz svojih evidencija jer su po zaprimljenom zahtjevu utvrdili da podnositelj zahtjeva nije punoljetan.

Maloljetnik, nezadovoljan takvim odgovorom, pritužio se nadzornom tijelu za zaštitu osobnih podataka.

Na zahtjev nadzornog tijela je voditelj obrade otkrio istinu. Kad su zatražili dodatne informacije neophodne za identifikaciju podnositelja zahtjeva, uočili su da se on registrirao u loyalty program kao dijete od 14 godina, što je s obzirom na uvjete loyalty programa bilo nedozvoljeno. Stoga je voditelj obrade odmah po saznanju otkazao maloljetniku članstvo u loyalty programu i izbrisao sve podatke. Pri tom je važno prepoznati da je u Austriji dozvoljeno maloljetnicima starosti 14 godina koristiti usluge tzv. informacijskog društva, otvarati online račune bez pristanka roditelja.

Nadzorno tijelo je dalo jasno do znanja da voditelj obrade ne smije samo tako izbrisati osobne podatke podnositelja zahtjeva prije nego mu odgovori zahtjev za pristup osobnim podacima.

Ali su naglasili da je voditelj obrade ispravno postupio izbrisavši osobne podatke maloljetnika nakon danog mu odgovora.

S obzirom na uvodnu izjavu 38. GDPR-a voditelj obrade mora poduzeti dodatnu pažnju i mjere zaštite prava i sloboda maloljetnika.

Naime, s obzirom na propise i uvjete korištenja loyalty programa, osobni podaci maloljetnika nisu zakonito zadržani.

Stoga je brisanje osobnih podataka maloljetnika bilo opravdano i zakonito, bez potrebe da pojedinac isto zatraži.

 

Po nama je ipak voditelj obrade pogriješio u postupku registracije korisnika loyalty programa kada je morao osigurati provjeru starosti s obzirom uvjete članstva u loyalty programu.

 

Više o austrijskom slučaju:

https://gdprhub.eu/index.php?title=DSB_(Austria)_-_2022-0.616.013&mtc=today

Image by cookie_studio on Freepik

#gdprcroatia