Nije tajna da mnogi naši sugrađani koriste Google tražilicu za dobivanje dijagnoze, što nikako nije preporučljivo, već se moramo obratiti našem liječniku, pa ako treba, zatražiti i drugo mišljenje.
No, dolaskom ChatGPT sve više ljudi traži zdravstvene savjete upravo na tom jezičnom modelu baziranom na umjetnoj inteligenciji.
Je li to inteligentna odluka, vrijeme će pokazati.
Moramo skrenuti pozornost na nekoliko činjenica. Kvaliteta informacija koje ChatGPT pruža je jednaka kvaliteti podataka na kojima je model obučen. Unatoč tome što je ChatGPT obučen na velikoj količini informacija dostupnih na internetu i informacija prikupljenih od strane svojih korisnika, postoje neizbježne praznine u njegovoj bazi znanja zbog prirode umjetne inteligencije i ograničenosti skupova podataka na kojima je obučen. Stoga je iznimno važno osigurati neovisnu provjeru informacija koje dobijemo pute ChatGPT odgovora.
Pri tom svaki korisnik mora uvažiti da OpenAI kao autor ChatGPT-a u svojoj politici privatnosti naglašava da prikuplja sav sadržaj komunikacije i interakcije s korisnicima, sadržaj podijeljenih datoteka, uključujući i osobne podatke svih osoba podijeljenih u komunikaciji i u datotekama koje s OpenAI platformom, pa ako dijelimo i svoje zdravstvene podatke, odnosno, detalje o zdravstvenim tegobama, da se takvi naši vrlo osjetljivi osobni podaci spremaju i koriste za treniranje umjetne inteligencije.
Možda dio naših zdravstvenih podataka može biti i podijeljen drugim ChatGPT korisnicima s usporedivim zdravstvenim tegobama, a da tog nismo svjesni.
Na stranicama medicinskog portala u SAD objavljeni su rezultati istraživanja na malom uzorku od 195 nasumično izabranih ispitanika s društvenih mreža, a tim licenciranih zdravstvenih djelatnika usporedio je odgovore liječnika i chatbota na pitanja pacijenata postavljena javno na javnom forumu društvenih medija.
Glavni cilj istraživanja bio je utvrditi može li chatbot asistent temeljen na umjetnoj inteligenciji (konkretno ChatGPT) dati odgovore na pitanja pacijenata koji su usporedive kvalitete i empatije s onima koje daju liječnici?
Odgovori chatbota (ChatGPT) na ovom vrlo malom i nereprezentativnom uzorku bili su preferirani u odnosu na odgovore liječnika i ocijenjeni su znatno višom ocjenom s obzirom na kvalitetu i na empatiju.
Evaluatori su odabrali "koji je odgovor bio bolji" i procijenili su i "kvalitetu pruženih informacija" (vrlo loša, loša, prihvatljiva, dobra ili vrlo dobra) i "suosjećajnost ili pruženo ponašanje" (nije empatičan, malo empatičan, umjereno empatičan , empatičan i vrlo empatičan). Evaluatori su dali prednost odgovorima chatbota u odnosu na odgovore liječnika. Prosječni odgovori liječnika bili su znatno kraći od odgovora chatbota (52 [17-62] riječi u odnosu na 211 [168-245] riječi).
Odgovori chatbota ocijenjeni su značajno višom kvalitetom od odgovora liječnika. Udio odgovora ocijenjenih kao dobra ili vrlo dobra kvaliteta bio je veći za chatbot nego za liječnike. Odgovori chatbota također su ocijenjeni znatno empatičnijima od odgovora liječnika. Udio odgovora ocijenjenih suosjećajnim ili vrlo suosjećajnim bio je veći za chatbot nego za liječnike
Zaključci ove studije ukazuju da je ChatGPT generirao kvalitetnije i empatičnije odgovore na pitanja pacijenata postavljena na internetskom forumu i da umjetna inteligencija može pomoći u sastavljanju odgovora na pitanja pacijenata, koje bi svakako morali pregledati liječnici.
Ponavljamo, ova studija je izrađena na vrlo malom i nereprezentativnom uzorku, a ako nam je zaista stalo do zdravlja i zaštite svojih osobnih podataka, topla preporuka je da ne dijelimo svoje zdravstvene tegobe s Googleom ili ChatGPT platformom.
Više o istraživanju:
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2804309
Image by DCStudio on Freepik
#gdprcroatia