Pravo na pristup svojim osobnim podacima je jedno od temeljnih prava koja nam GDPR osigurava kako bismo zaštitili svoje osobne podatke. Svatko od nas ima pravo pristupa svojim osobnim podacima koje su neka tvrtka, javno tijelo, udruga, organizacija, pa i u određenim uvjetima druge fizičke osobe, prikupili o nama.
Možemo to tražiti svoju voljenu banku ili telekom operatora, vulkanizerski servis, frizerski salon, bivšu školu ili fakultet, HZJZ, HZMO, HZZO, ministarstva, svoj grad ili općinu, svog poslodavca ili Facebook i Google i Whatsapp i sve druge strane za koje mislite da imaju naše osobne podatke.
Imamo pravo to tražiti besplatno i u svakom trenutku, u razumnim vremenskim intervalima. Naravno, prethodno je ključno da nas se jasno identificira, kako se naši osobni podaci ne bi dali pogrešnoj osobi.
Čemu to služi?
Da se sami uvjerimo i dobijemo u pisanom obliku odgovore TKO ima naše osobne podatke, ZAŠTO ih uopće ima, KOJE osobne podatke o nama ima, ODAKLE ih je prikupio, KOME ih prosljeđuje, NA KOJI rok ih pohranjuje, RADI li naše profile iz naših podataka, KOJA su nam ostala prava u zaštiti naše privatnosti i moramo dobiti KOPIJU naših osobnih podataka.
Svi ovi odgovori mogu nam se dati u pisanom obliku ili u elektroničkom obliku ili nam se daje pristup nekom zaštićenom sustavu kojem pristupamo daljinski i tamo možemo vidjeti sve odgovore i upravljati našim podacima.
Imamo i ostala besplatna prava koja možemo zatražiti u bilo kojem trenutku:
- Pravo na pristup svojim podacima
- Pravo na izmjene i ispravke svojih podataka
- Pravo na brisanje ili zaborav (skidanje iz web tražilica)
- Pravo na prigovor na obradu naših podataka
- Pravo na ograničavanje obrade naših podataka
- Pravo na prijenos naših podataka drugoj strani
I samo ako su naši zahtjevi očito neutemeljeni ili pretjerani, osobito zbog njihova
učestalog ponavljanja, tada nam voditelj obrade ima pravo naplatiti razumnu naknadu uzimajući u obzir administrativne troškove pružanja informacija ili obavijesti ili
postupanje po zahtjevu; ili odbiti postupiti po našem zahtjevu.
Na taj način reagiralo je i nadzorno tijelo za zaštitu podataka u Španjolskoj nakon što je kupac avio-karte putem web stranice putničke agencije uočio pogrešku u upisanom mu imenu na karti.
Zatražio je ispravak pogreške.
Međutim, putnička agencija mu je naplatila dodatnih 50 EUR za takvo ispravljanje.
Štoviše, pogreška pri upisivanju podataka o kupcu avio-karte učinjena je od strane zaposlenika putničke agencije.
Putnička agencija je pokušala opravdati naplatu naknade za ispravljanje podataka tvrdeći da istu naplaćuje avio prijevoznik njima.
Stoga je nadzorno tijelo jasno naglasilo da su takva prava pojedinaca besplatna prema odredbama GDPR-a, posebice jer se ovdje radilo o ispravljanju netočnih osobnih podataka a ne o promjeni imena putnika.
Više o slučaju na:
https://gdprhub.eu/index.php?title=AEPD_(Spain)_-_PS/00443/2021&mtc=today
#gdprcroatia