Sve češće vidimo na inozemnim web stranicama o novom "inovativnom" načinu upravljanja kolačićima i snalaženju kako unatoč želji posjetitelja web stranice da odbije kolačiće i dalje mogu pratiti njegovo ponašanje u online okruženju.
Mi smo i dalje uvjerenja da se takva praksa, kojom posjetitelj web stranice ima izbor
a) platiti pristup online sadržaju bez instalacije kolačića
b) besplatno pristupati uz instalaciju kolačića
nije u skladu s načelima GDPR-a što se tiče definicije privole i prava na potpuno slobodan izbor između ravnopravno ponuđenih opcija.
Takvim "Pay-or-Okay consent" principom zapravo posjetitelj web stranice odlučuje hoće li plaćati pristup ili prodavati svoje osobne podatke.
Štoviše, smatramo da posjetitelj web stranice nije dužan ništa kliknuti na Cookie Wallu da bi pregledavao sadržaj web stranice i pri tom mu se ne smiju instalirati nenužni kolačići.
Dansko nadzorno tijelo je svojim odlukama dalo okvir ponašanja i dozvoljene prakse, što je vrlo važno s obzirom na mogućnosti manipuliranja posjetiteljima web stranica.
SLUČAJ 1. Online trgovina
Ponudili su posjetiteljima stranice da sami svojom voljom pristanu na korištenje kolačića, na način da odaberu žele li plaćati pristup online platformi pri čemu im se neće instalirati kolačići ili će im se kolačići instalirati.
Pri tom je osigurana dostupnost sadržaja na isti način, a iznos mjesečne pretplate nije bio disproporcionalno visok (3.89 EUR), čime je nadzorno tijelo utvrdilo da je ovakav model dozvoljen jer odbijanje instalacije kolačića ne donosi negativne posljedice za posjetitelja.
Mi se tu ipak ne možemo složiti.
Slučaj 1. je dostupan na ovom linku:
https://gdprhub.eu/index.php?title=Datatilsynet_(Denmark)_-_2021-31-4871&mtc=today
SLUČAJ 2. Online medij
Medijska kuća je na svojoj web stranici uvela Pay-or-Okay mehanizam, na način da oni koji pristanu na instalaciju kolačića i ne plaćaju pretplatu imaju ograničen pristup sadržaju web stranice za razliku od onih koji se odluče plaćati pretplatu (13,30 EUR).
Tu je nadzorno tijelo utvrdilo da je GDPR prekršen, smatrajući da voditelj obrade treba ponuditi alternativni način za pristup istom sadržaju bez pristanka na obradu njegovih osobnih podataka. To također podrazumijeva da ponuđeni sadržaj treba biti isti u oba slučaja, i kada je ispitanik pristao na obradu i kada je platio pretplatu.
Ovakvim modelom nije zadovoljen uvjet privole iz članka 4. GDPR-a kao rezultat slobodnog izbora pojedinca.
Slučaj 2. je dostupan na ovom linku:
https://gdprhub.eu/index.php?title=Datatilsynet_(Denmark)_-_2021-31-5553&mtc=today
Image by rawpixel com on Freepik
#gdprcroatia