Prođe li nam ijedan dan da se na internetu ne susretnemo s prijevarama kojima nas se želi navući da npr. damo više osobnih podataka nego je nužno ili da nam ponude korištenje aplikacije "for FREE" ali moramo ostaviti detalje bankovne kartice s koje će nam za 30 dana početi automatski skidati novce ili da nikako ne uspjevamo odjaviti se s mailling liste ili izbrisati račun neke aplikacije...
 
Pogledajmo samo primjer na priloženoj slici u kojoj smo naznačili na vrhu naslov i na dnu sve što je nužno za kliknuti, uz pokušaj da nam se mazne još detalja o nama i podijeli sa svima.
 
Radi se o samo jednom obliku sveprisutnih tzv. Dark patterns.
 
Taj termin nećemo prevoditi na hrvatski s obzirom da je globalno općeprihvaćen i prepoznat, i koji se odnosi na korisnička sučelja koja nas "guraju" da kliknemo na neželjen ili štetan odabir, a koji često ima za posljedicu otimanje naših osobnih podataka.
 
Dobra vijest je da su nadzorna tijela EU zemalja članica kroz zajedničko tijelo - EDPB (European Data Protection Board) pokrenula donošenje Smjernica o prepoznavanju i izbjegavanju Dark patterns na društvenim mrežama.
 
Ovdje dolazi do izražaja jedno od temeljnih načela GDPR-a zapisanih u članku 5. stavku 1. točki (a) - da obrada osobnih podataka mora biti POŠTENA.
 
Nepoštivanje tog načela ključ je prepoznatljivosti Dark patterns i dobar razlog nadzornim tijelima za sankcioniranje.
 
Jedan od primjera Dark patterns s kojima se susrećemo svakodnevno jesu i nezakoniti Cookie zidovi, kad nam se velikim slovima u polju jarke boje nudi "OK" ili "Prihvaćam", dok je za odbijanje davanja privole potrebno kliknuti 3-5 puta da bismo poništili razne, bez naše volje, predodabrane nam privole.
 
Već smo spominjali i slučajeve nekih online trgovina odjećom u Hrvatskoj koje su postavile svoje Politike privatnosti i Politike kolačića na samo dno online trgovine do kojeg nije moguće doći jer se skrolanjem prema dolje beskonačno otvaraju novi artikli. Jasno je da se želi onemogućiti nas u proučavanju pravila privatnosti i u upravljanju postavkama.
 
Koliko puta nam se dogodilo da nam je ponuđeno davanje naše privole i da je možemo u svakom trenutku povući, ali nigdje nema opisa kako možemo privolu povući, gdje moramo kliknuti ili na koji kontakt poslati zahtjev.
 
Predugi i previše pravnički pisani tekstovi Politika privatnosti još su jedan oblik Dark patterns s ciljem našeg odvraćanja od informiranja o postupanju s našim osobnim podacima.
 
Da ne spominjemo vrlo česte oblike rečenica u Politika privatnosti gdje se navodi da bi se naši osobni podaci mogli koristiti za neku svrhu, umjesto da nam se kaže hoće li se koristiti ili ne.
 
Neke međunarodne online trgovine koje izravno nude artikle hrvatskim kupcima objavile su Politike privatnosti samo na jeziku svoje matične tvrtke, vidjeli smo nedavno slučaj i na mađarskom jeziku.
 
Smjernice EDPB-a na javnoj raspravi prvenstveno se bave raznim vrstama "muljanja" na društvenim mrežama i svatko od nas ima pravo i mogućnost sudjelovati u javnoj raspravi dostavom komentara, vjerujemo da će ih biti jako puno.
 
Važnije od komentara su nam rezultati u budućnosti, hoće li nam se smanjiti broj raznih "navlakuša" i prijevara putem Dark patterns.
 
Taj odgovor ne znamo...
 
Prijedlog EDPB Smjernica na javnoj raspravi:
 
https://edpb.europa.eu/our-work-tools/documents/public-consultations/2022/guidelines-32022-dark-patterns-social-media_en
 
 
Photo from EDPB Guidelines