Koliko puta smo pročitali takav tekst...
 
Organizatori ankete ili upitnika ili istraživanja vrlo često uvjeravaju ispitanike da je upitnik anoniman jer se njime ne prikupljaju ime i prezime, OIB, adresa stanovanja, broj osobne iskaznice, email adresa ili telefonski broj, pa samim time smatraju da nije moguće identificirati ispitanika.
 
Više puta smo naišli na takve slučajeve u kojima smo, ne uvijek lako, razuvjerili organizatore istraživanja i na kraju uspješno im pojasnili kako stvari stoje.
 
Prije nego sami sebe uvjerimo je li neka anketa anonimna, organizator istraživanja treba dokumentirati sve postupke prikupljanja upitnika i obrade njihovih rezultata, kao i postupke označavanja upitnika radi daljnje analize.
 
Ključ svega stoji u transparentnosti prema ispitanicima, odnosno, da kao organizatori istraživanja budemo potpuno otvoreni i iskreni prema sebi i ispitanicima.
 
To se postiže pisanjem jednostavne i lako čitljive obavijesti ispitanicima o samom istraživanju, njenim svrhama, načinu i fazama prikupljanja osobnih podataka i odgovora na pitanja, što ćemo raditi s popunjenim upitnicima, kome ćemo ih predati na daljnju obradu, na koji rok ćemo ih zadržati i zašto, hoćemo li ih na bilo koji način označavati, i na kraju, koji se rezultati očekuju i kome će i u kojoj formi biti prezentirani.
 
Organizator istraživanja ili ankete mora moći prepoznati da anketa nije anonimna ako se na bilo koji način, izravno ili neizravno, može identificirati pojedinog ispitanika, a da pri tom ne moramo znati njegovo ime i prezime.
 
Upravo o tome i govori definicija osobnog podatka iz članka 4. GDPR-a, kao svake informacije koja se odnosi na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi, izravno ili neizravno, osobito uz pomoć ranih identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.
 
Evo i nekoliko primjera iz stvarnosti kojima anketu ne činimo anonimnom:
 
- anketni listići označeni brojčanom oznakom dostavljeni su na adrese izabranih ispitanika
 
- broj ispitanika je malen, a temeljem prikupljenih odgovora lako se može utvrditi neka tjelesna specifičnost pojedinca, npr. prekomjerna težina
 
- na anketne listiće ispitanici ne upisuju svoje ime i prezime već samo pseduonimiziranu šifru, čiji popis se čuva u sefu organizatora istraživanja zajedno s njihovim suglasnostima za sudjelovanjem
 
- ispitanici su izabrani iz postojeće baze prema određenim kriterijima svojstvenim za fizički, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet
 
 
Stoga, ako anketa nije sasvim anonimna, tada ispitanicima ne možemo napisati da je anonimna.
 
Budimo iskreni prema ispitanicima i prema sebi.
 
Posebna priča su razni upitnici koje popunjavamo putem Google Forms.
 
Možda je za samog organizatora anketa zaista anonimna, ali za Google nikako nije. Otvaranjem ankete na Google Forms mi zapravo Googleu dajemo dodatne informacije o nama samima.
 
Google, kao što to i javno potvrđuje u svojim uvjetima korištenja Google usluga, skenira sve informacije prikupljene od pojedinaca.
 
Ako smo dovoljno svjesni da Google može povezati našu IP adresu i našu lokaciju s nama samima, povezati ih s ogromnim količinama podataka koje već ionako o nama ima, lako možemo zaključiti da Google može zaključiti o kome se radi kad popunjavamo anketu.
 
Naravno, Google je posao u našem identificiranju prilično jednostavan ako anketa od nas traži upis email adrese, starosti ili lokacije, a ako smo istovremeno i prijavljeni na Google account tada se ni ne trebaju previše truditi :-)
 
 
 
Photo by Julia M Cameron from Pexels