Svaki se dan na prometnicama susrećemo sa sve više električnih vozila i divimo se fenomenalnim tehnološkim inovacijama koje čine naš život i okolinu ugodnijim.
 
Kao što su sve tehnološke inovacije donosile nebrojene mogućnosti globalnog društvenog napretka, tako su se s vremenom sve one suočavale s izazovima u području privatnosti svojih korisnika.
 
Prvenstveno je razlog tome što se danas sve inovacije u temelju zasnivaju na internetskoj povezanosti, a gdje je Internet - tu su i oni koji vide priliku za komercijalizaciju sve većih prikupljenih količina osobnih podataka korisnika.
 
Čak i nova vozila na fosilna goriva u sebi imaju tolike količine senzora i sustava memoriranja, koji u kombinaciji s internetskom vezom pretvaraju vozila u IoT (Internet of Things) uređaj, a da ne govorimo o kakvoj se tek transformaciji radi kad su u pitanju električna vozila.
 
Međutim, jesmo li se ikada upitali kako javne stanice za punjenje električnih vozila prikupljaju o nama kao vozačima takvih vozila i postoje li tu neke prijetnje na našu privatnost?
 
Javne stanice za punjenje električnih vozila prikupljaju široki spektar osjetljivih osobnih podataka u rasponu od podataka o plaćanjima do točnih lokacijskih podataka o nama.
 
Koje vrste podataka prikuplja električna stanica za punjenje vozila?
 
Svojstveno je korištenju svih IoT uređaja uzimanje i obrada velikih količina raznih kategorija osobnih podataka korisnika u zamjenu za dobivanje bitno unaprjeđenih i za korisnika skrojenih usluga. Javne stanice za punjenje električnih vozila i tvrtke koje njima upravljaju bitno ne odstupaju od takvog modela - također prikupljaju mnoštvo osobnih podataka o korisnicima.
 
Postoje dvije glavne točke prikupljanja osobnih podataka: putem mobilne aplikacije (ili RFID kartice) i putem stanica za punjenje. Međutim, neovisno o točnoj točki prikupljanja, većina podataka, ako ne već svi, na kraju će završiti pri operatoru javne stanice za punjenje.
 
Pregledom obavijesti o privatnosti najvećih operatora punionica u Sjevernoj Americi lako se zamjećuju brojn sličnosti. Za korištenje većine postaja za punjenje potrebna je aplikacija ili RFID kartica. Te aplikacije prikupljaju informacije tipične za ono što biste očekivali od potrošača da koristi uslugu, uključujući komercijalne informacije kao što su podaci o plaćanju ili demografski identifikatori kao što su ime i email adresa. Osim toga, prilikom korištenja aplikacije operatori punionica prikupljaju i podatke o korištenju interneta i mreže kao što su IP adresa, povijest ponašanja na internetu, identifikatori aplikacija ili, u iznimnim slučajevima, povijest posjećivanja web stranica.
 
Aplikacija ili RFID kartica prikupljaju i osjetljive vrste podataka tijekom životnog ciklusa transakcije, uključujući podatke o lokaciji. Podaci o lokaciji posebno su osjetljivi jer mogu biti općeniti (npr. temeljeni na određenom rasponu kilometara) ili precizni (točne GPS koordinate). Te se informacije koriste u tradicionalne svrhe kao što je pomoć potrošačima u lociranju stanica za punjenje ili u svrhe isporuke ciljanog oglašavanja tj. pružanja lokaliziranog promotivnog sadržaja.
 
Međutim, podaci o lokaciji, odnosno, kretanju, mogu se koristiti i za predviđanje obrazaca vožnje i općenito dnevnih rutina vozača. U pogrešnim rukama, ove informacije mogu i naštetiti korisnicima, posebice ako bi se temeljem svih tih podataka i inteligentnim predviđanjem moglo procjenjivati ili određivati točne lokacije korisnika s nevjerojatnom točnošću.
 
Stanice za punjenje električnih vozila prikupljaju niz podataka svaki put kada korisnik koristi usluge punjenja, i dijele ih unutar istog lanca punionica. Što je lanac punionica veći, to je i količina podataka i njihova preciznost veća. Većina javnih punionica prikupit će informacije kao što su datum punjenja, vrijeme početka i završetka, trajanje, identifikacijski broj, isporučena energija, identifikacijski broj punjača, naknade naplaćene za svaku sesiju punjenja, primijenjene cjenovne politike, broj RFID kartice, obrasci električnog ciklusa vozila, podaci o struji i naponu.
 
Većina toga svakako se može činiti bezopasnom, međutim, podaci o svakoj sesiji punjenja slični su podacima o lokaciji jer se mogu koristiti za predviđanje obrazaca vožnje i procjenu dnevne rutine s iznenađujućom točnošću. Primijenjeni obrasci ciklusa punjenja uz primjenu prilagodljivih praksi određivanja cijena vjerojatno neće uzrokovati značajnu opasnost za korisnika, ali mogu dovesti do negativnih ekonomskih i tržišnih učinaka za krajnjeg korisnika.
 
Kinezi su otišli još dalje javno obznanjenim planom vrze izgradnje 100.000 javnih punionica, koje su prikladno nazvali "Internet-of-Vehicle", a koje će u kombinaciji s 5G baznim postajama, osim uobičajenih funkcija, prikupljati i podatke o korištenju punionica i sve druge dostupne podatke o korisnicima u svrhu izrade njihovih profila.
 
Potvrđuju da je glavna namjera kreiranja korisničkih profila razumijevanje korisničkih navika, trendova u lociranju vozila, poboljšanje baterija automobila i pomoć pri donošenju odluka o tome gdje graditi infrastrukturu. Izrada korisničkih profila korisnika jedan je od najagresivnijih načina korištenja podataka o korisnicima, posebice jer se temelji na detaljnom praćenju i analizama prethodnog ponašanja. Takve namjere trebamo smatrati invazivnim i u ekstremnim slučajevima potencijalno diskriminirajućim.
 
Vrijeme će uskoro pokazati…
 
Izvor: IAPP
 
https://iapp.org/news/a/electric-vehicle-charging-stations-may-be-a-privacy-risk/?
 
 
 
 
Photo by Mr Borys from Pexels