Radi se o automatiziranim marketinškim i prodajnim pozivima, odnosno, kada mi kao krajnji potrošači putem dolaznih telefonskih poziva dobivamo automatizirane i unaprijed snimljene govorne poruke o određenom proizvodu koji nam se nudi.
 
Ako su pri tom telefonski pozivi upućeni automatiziranim načinom, bez ikakvog ljudskog posredovanja pozivatelja i bez našeg prethodnog pristanka, tada je posrijedi kršenje zakona, konkretno, Zakona o elektroničkim komunikacijama, koji u sebi sadrži odredbe tzv. ePrivacy Direktive i koji u svom članku 107. stavku 1. donosi slijedeću obvezu:
 
(1) Uporaba automatskih pozivnih i komunikacijskih sustava bez ljudskog posredovanja, telefaksnih uređaja ili elektroničke pošte, uključujući SMS poruke i MMS poruke, u svrhu izravne promidžbe i prodaje dopuštena je samo uz prethodno pribavljenu privolu pretplatnika ili korisnika usluga.
 
Dobili smo dojave da se takvi pozivi odvijaju u Hrvatskoj od strane, navodno, nekih inozemnih tvrtki koje se ne predstavljaju prilikom pozivanja, već samo navode nazive proizvoda koje promoviraju.
 
Predviđena kazna za takvo postupanje je do 1.000.000 kn prema Zakonu o elektroničkim komunikacijama i treba takve slučajeve prijaviti HAKOM-u (www.hakom.hr) koji će inspekcijskim nadzorom utvrditi je li se radilo o automatiziranim pozivima bez ljudskog posredovanja.
 
Usporediv slučaj dogodio se u Grčkoj gdje je takva "pozivajuća" tvrtka kažnjena iznosom od 25.000 EUR.
 
Bez predstavljanja tvrtke pri dolaznom pozivu krajnjem korisniku, unaprijed pripremljena snimka obavještava korisnika o dobivenoj nagradi, nakon čega se javlja živi agent i traži od pozvanog korisnika da mora povratno nazvati određeni broj kako bi dobio nagradu. Pri tom iznos cijene poziva nije spomenut, a velik je, a u konačnici se nagrada može osvojiti tek ukoliko korisnik obavi prvu kupnju značajnijeg iznosa.
 
Više o grčkom slučaju:
 
https://gdprhub.eu/index.php?title=HDPA_(Greece)_-_57/2021&mtc=today
 
 
 
Photo from Pexel