NOYB (None Of Your Business) udruženje aktivista i vrhunskih stručnjaka u području zaštite osobnih podataka pokrenulo je tužbe protiv sedam velikih medijskih kuća, odnosno, njihovih web stranica: SPIEGEL.de, Zeit.de, heise.de, FAZ.net, derStandard.at, krone.at and t-online.de.
Ove su medijske kuće pronašle način podizanja prihoda nudeći čitateljima dvije mogućnosti:
A. besplatno čitanje vijesti uz privolu da se njihovi osobni podaci (npr. IP adresa, lokacija, vrsta računala i preglednika itd.) šalju Googleu i usporedivim gigantima u oglašivačkom biznisu
B. godišnja pretplata uz registraciju pa se praćenje čitatelja ne radi (navodno)
NOYB kaže da je samo 3% čitatelja spremno pristati da ih se prati i da se njihovi podaci šalju Googleu. No, je li takav izbor pošten i je li uopće u skladu s GDPR-om?
Podsjetimo se što GDPR kaže kakva privola mora biti da bi bila valjana:
- privola ne smije biti uvjetovana i mora biti predmetom slobodne volje pojedinca
- privola mora biti rezultat jasnog i aktivnog pristanka pojedinca
- privola ne može biti uvjet pružanja usluge
- privola se mora moći povući u svakom trenutku bez posljedica na pojedinca
- privola se mora moći povući na jednako jednostavan način kako je i dana, čime se i podaci moraju prestati koristiti u te svrhe i brisati
U konkretnom slučaju ovi preduvjeti baš i nisu ispunjeni. Ako čitatelj želi nastaviti čitati vijesti a ne želi dati svoju privolu, mora platiti pretplatu. Čitatelju nije dan slobodan i bezuvjetan izbor, ali o tome će odlučivati nadležna tijela i sudovi.
Za kraj ćemo samo citirati predstavnika NOYB-a:
"We need to get back to a system where the reader follows the advertising instead of where advertising follows the reader."
https://noyb.eu/en/news-sites-readers-need-buy-back-their-own-data-exorbitant-price