Nedavno napravljena analiza aplikacija na Apple App Store nakon nadogradnje na IOS 14.5., osim osjetnog podizanja razine zaštite privatnosti Apple korisnika, donijela je i bitno uvećanu transparentnost aplikacija, točnije, svaka aplikacija mora jasno prikazati detalje koje osobne podatke korisnika prikuplja i da li nas prati.
 
Posebno zanimljiv rezultat analize odnosi se na aplikacije za vremensku prognozu koje svatko od nas, ali baš svatko tko ima pametni telefon, ima instalirane, bez obzira bile one tvornički instalirane ili smo sami dodali još nekoliko tzv. "Weather" aplikacija.
 
Od 20 analiziranih aplikacija u Apple App Storeu, čak 17 je potvrdilo da od korisnika aplikacije prikupljaju podatke kako bi ih pratili u svrhe izravnog marketinga, a 14 aplikacija prati i našu lokaciju i kretanje.
 
Posebno je podatak o lokaciji i kretanju važan preprodavateljima osobnih podataka koji prodaju te informacije o nama trećim stranama koje nam pripremaju izravne marketinške poruke i oglase.
 
Procijenjena vrijednost tržišta ciljanog oglašavanja baziranog samo na praćenju lokacije u 2019. godini iznosila je 21 milijardu USD.
 
Otprilike toliko je iznosio državni proračun RH iste godine.
 
Sasvim je logično da je tržište lokacijski baziranog ciljanog oglašavanja izuzetno povezano s aplikacijama za vremensku prognozu, jer takve aplikacije nemaju nikakav smisao ako njihov korisnik ne omogući praćenje trenutne lokacije za vremenske prognoze ili kretanja kišnih oblaka slijedećih nekoliko sati ili dana.
 
Sad znamo odgovor na pitanje iz naslova, jel?
 
Možemo samo zamisliti kakva je tek situacija s aplikacijama na Android pametnim telefonima, ali Googleu to nije u interesu obznaniti.
 
Više o istraživanju 250 iPhone aplikacija:
 
https://www-nytimes-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.nytimes.com/wirecutter/blog/how-iphone-apps-track-you/amp/